Wednesday, 17 February 2021

FAKTOR MASYARAKAT ISLAM YANG MASIH MENGAMALKAN KEPERCAYAAN ANIMISME (NUR HUSNA & MUHAMMAD RAQIM)


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Bagi masyarakat Islam khususnya di negara ini, kepercayaan sebegini diwujudkan secara turun-temurun. Walaupun Islam telah berkembang dengan pesatnya di tanah air tetapi masih terdapat sekelompok kecil yang enggan membuang fahaman sebegini. Daripada rujukan yang boleh dipercayai didapati kepercayaan ini disebabkan oleh beberapa faktor antaranya: 

FAKTOR ADAT 

Dari pandangan sudut etimologi, perkataan adat berasal daripada bahasa Arab Ial-’adah yang memberi maksud perbuatan yang dilakukan secara berulang-ulang sehingga menjadi kebiasaan yang tetap dan diamalkan oleh orang ramai.

Menurut Ahmad Zaki Engku Alwi pada tahun 2007, dalam konteks masyarakat Melayu di Malaysia, kebiasaan yang diamalkan oleh orang Melayu akhirnya telah berkembang menjadi adat. Di samping itu, proses mencipta adat dalam masyarakat Melayu berkaitan pula dengan tanggapan dan pemikiran orang Melayu. Daripada tanggapan dan pemikiran itu, lahirlah adat yang dikaitkan pula dengan kepercayaan di sebalik peraturan adat itu. Peraturan adat ini menggambarkan ajaran dan amalan yang ditanggapi oleh anggota-anggota masyarakat yang sederhana berkenaan tentang manusia dan dunia.

Dalam masyarakat Melayu, adat mempunyai pelbagai makna. Disebabkan itu, pengkaji mentafrifkan adat kepada empat aspek iaitu Adat yang sebenar-benarnya adalah hukum tabii yang dicipta oleh Allah seperti adat ayam berkokok, adat api membakar, adat air membasah dan sebagainya.Selain itu,adat yang diadatkan pula lebih dikenali sebagai hukum adat. Ia adalah peraturan hidup yang diwujudkan oleh nenek moyang dahulu bagi memastikan wujudnya keharmonian dalam konteks hidup bermasyarakat. Disamping menghapuskan konflik antara ahli-ahli masyarakat yang berbeza status.Seterusnya,tujuan hukum adat juga adalah membentuk perilaku atau pun peradaban yang sama dan hukum adat juga adalah pemangkin norma dan nilai masyarakat.

Adat istiadat adalah ritual-ritual atau upacara yang sering dilakukan bagi mengiringi majlis yang dianggap rasmi. Kehidupan orang Melayu penuh dengan adat isitadat. Setiap lingkaran hidup mereka diwarnai oleh adat istiadat. Contohnya adat istiadat menjejak kaki di tanah, potong jambul, berkhatan, berkahwin dan sebagainya.

Adat yang teradat adalah peraturan-peraturan yang diputuskan oleh pemimpi-pemimpin di dalam sesebuah negeri. Ia dilakukan melalui mesyuarat dan muafakat bagi melaksanakan hukum adat yang dibuat oleh nenek moyang. Contohnya, larangan bergaul bebas antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin.


  FAKTOR PENGARUH HINDU

Kedatangan pengaruh agama Hindu telah menjadikan kepercayaan ini lebih umum dalam kepercayaan karut dan takhayul, seperti mempercayai kekuatan tuhan dewa. Melalui adanya kepercayaan ini, beberapa bidang juga memiliki pertapa, dan dikatakan bahawa pertapa adalah ikatan antara mereka dan para dewa. Selain itu, pengaruh agama Hindu juga menghasilkan ritual pemujaan seperti menari perut dan berjongkok dan sebagainya.                                                                                                                    

Khususnya, berinai masih menjadi kebiasaan dalam masyarakat Islam di Malaysia. Adat ini adalah adat yang berasal dari tamadun India. Ia terbahagi kepada tiga peringkat, iaitu inai kecil, inai dicuri dan inai besar. Pada masa yang sama, ketika perkahwinan berlangsung, pengantin perempuan akan memakai inai merah di semua jari, jari kaki dan telapak tangan. Sebaliknya, pengantin lelaki hanya memakai inai kuku, jari manis dan jari hantu di satu tangan. Corak lukisan inai pasti dipengaruhi oleh tema Hindu.

 

KURANG PENGETAHUAN AGAMA

Kekurangan pengetahuan agama adalah alasan utama untuk masih mengamalkan tingkah laku misteri atau syirik. Dalam Islam, tingkah laku misteri adalah larangan kerana melanggar kepercayaan agama. Kelemahan pengetahuan agama adalah sebab mengapa seseorang mudah belajar dan mempraktikkan pengetahuan misteri, dan pengetahuan misteri jelas dilarang oleh agama dan adat tradisional yang menyimpang dari undang-undang Islam. Sebilangan orang mempraktikkan pengetahuan mistik untuk keperluan mereka sendiri. Khususnya, amalan ini sering digunakan untuk memberi manfaat kepada dunia, walaupun individu mesti melakukan sesuatu untuk menyamarkan kepercayaan mereka.

Selain itu, menurut Jahid Sidek, pada tahun 2004, beberapa dukun mengambil pelbagai langkah untuk mewarnai dan mewarnai kaedah menghujat agar Islam muncul di permukaan. Sebaliknya, doa atau ayat-ayat Al-Quran penuh dengan sumpahan atau kutukan. Terutama apabila nama-nama Dua kalimah syahadah dan Allah digunakan sebagai ganti guru betra dll. Kadang-kadang pantang larang disesuaikan dengan kehendak undang-undang Islam. Khususnya, anda harus selalu bersedekah, jangan minum alkohol atau berzina. Kata-kata ahli silap mata itu sendiri biasanya sesuai dengan kehendak atau idea kepercayaan Islam. Secara khusus, dikatakan bahawa usaha perubatannya adalah kerana usaha dan kekuatannya hanya boleh bergantung kepada Allah S.W.T.

 

 


 

 

Share:

0 comments:

Post a Comment